Fakturační a kontaktní údaje.
Opakování lekce 2.
Strukturované programování - podmínky, cykly, ...
Procedurální a objektové jazyky
Cvičení:
Odpovídající konstrukce v jazyku xKarel
3.1 Strukturované programování
Pro lepší čitelnost a udržovatelnost programu je dobré programovat strukturovaně.
Struktury mají jeden vstupní a jeden výstupní bod (na rozdíl od programů používající
příkaz GOTO, tj. skok kamkoli).
Jen pro úplnost porušení struktur: např. vyjímky a chybové stavy,
nebo stavové automaty - viz odkaz níže.
Struktury
sekvence příkazů (složený příkaz/blok)
výběr - příkaz/sekvence se vykoná v závislosti na podmínce (tj. stavu programu)
opakování - příkaz/sekvence se vykoná opakovaně dokud platí podmínka
Struktury zapsané v programovacím jazyce
sekvence - {...}
výběr
- if (podm.) then {...} else {...}
- nebo jen if (podm.) {...} else {...}
- switch (variable) {
case value1: {...}; break;
case valueě: {...}; break;
}
opakování
- while (podm.) {...}
- for(i=1; i<100; i++) {...}
- do {...} until (podm.);
Strukturovaně lze programovat i v assembleru, ale je výhodné struktury
použít ve vyšších procedurálních a objektových jazycích. Např.:
Jazyk C - procedurální, má blízko k HW, vhodný na ovladače zařízení, jádro OS ap.
Jazyk C++ - procedurální a možností objektového programování (OOP),
vhodný na okýnkové aplikace (obvykle ve spojení s multiplatformní knihovnou jako Qt, .NET)
Jazyk Java - objektový, obrovské množství knihoven, obvykle pro serverové aplikace
Jazyk JavaScript - procedurální, možnost OOP ale musí se dodržet postup
(nejde to tak dobře jako např. v Java), obvykle zabudovaný ve webovém prohlížeči
Jazyk php - procedurální a možností objektového programování (OOP),
vhodný na serverové webové aplikace
Kromě toho existuje mraky dalších jazyků, z nichž některé jsou imperativní (procedurální/objektové,
styl kuchařka/prac. postup, tj. píše se algoritmus), jiné pouze deklarativní
(píší se jen deklarace, ne postupy - např. HTML, CSS - viz pozdější lekce).