Seznamovací kolečko (jmenuji se, proč jsem tady).
Opakování lekce 1.
Rozdělení programovacích jazyků.
Základy algoritmizace - příkaz, sekvence příkazů, složený příkaz, procedury.
Cvičení:
Instalace aplikace xKarel.
Seznámení s prostředím.
Jednoduché programy v jazyce karel pomocí příkazů a procedur (vpravovbok ap.).
2.1 Rozdělení programovacích jazyků
Programovací jazyk slouží k zápisu algoritmu.
Algoritmus popisuje co má stroj udělat.
Algoritmus zapsaný v daném programovacím jazyce se nazývá program,
např. program v jazyce Karel.
Programovací jazyky lze dělit podle různých kritérií,
nás v tomto kurzu zajímají jen ty tučně zvýrazněné:
vyšší (Karel, jazyk C, ...)/nižší (strojový kód, assembler)
kompilované do strojového kódu/interpretované,
pro interpretované se nejdříve se musí spustit prostředí,
které jazyku rozumí (aplikace Karel, nebo např. pro JavaScript webový prohlížeč)
Procedurální jazyky umožňují program strukturovat do procedur a funkcí,
někdy též do objektů (viz dále). To umožňuje lepší čitelnost a udržovatelnost kódu
(např. ranné verze nestruktoruvaného jazyka basic neobsahovaly procedury, zato
obsahovaly skoky a bylo pak obtížné sledovat tok příkazů programu).
Procedurální jazyky patří pod tzv. imperativní jazyky, tj. program je
posloupnost příkazů popisujících, co má stroj dělat (obdoba kuchařky,
montážního návodu ap.).
složený příkaz (blok) = více příkazů za sebou ohraničěných { },
hodí se v procedurách, ale také podmínkách a cyklech (později)
procedura = pojmenovaný složený příkaz,
může mít navíc parametry (javasscript, C), v našem jazyce Karel zatím ne
objekt = více souvisejících procedur a též tzv. proměnných pohromadě (později).
poznámka = text který stroj přeskočí, má význam jen pro programátora;
např. v jazyce karel vše co je za znakem #,
v jazyce javascript za //, nebo vše uzavřené mezi /* a */
Instalace aplikace xKarel už provedena, v menu Start (pomocí lupy) napsat xkarel.
Seznámení s prostředím - nastavení bludiště, seznam vestavěných příkazů,
spuštění příkazu, ladění příkazu, vestavěná nápověda, klávesové zkratky F1-F10.
Jednoduché programy v jazyce xKarel pomocí příkazů a procedur:
seznámení se s vestavěnými příkazy move (krok), left (vlevobok), put (polož), take (zvedni)
poznámky
uložení vlastního katalogu,
pravidla pro názvy procedur,
vytvoření nových procedur turnRound (celemVzad), turnRight (vpravobok),
vytvoření nových procedur move2, move3, ... - 2, 3, ... kroky
nová procedura moveAround - obejici bludiste dokola