Kurz Scratch

©2019 Josef Mariánek

< Zpět

Lekce 1

1.1 Motivace k programování

Motivací k programování může být Odkazy:
Jak vest deti k programovani

1.2 Architektura PC ve zkratce

Nejdůležitější součástkou počítače (taky telefonu, tabletu, ...) je procesor, zkráceně CPU (Central Processing Unit). Umí zpracovat program ve strojovém kódu, který je uložen v paměti RAM (Random Access Memory). Kromě paměti RAM, která se maže po vypnutí počítače, existují i paměti které se po vypnutí nemažou (ROM, SSD, HDD) - na nich jsou uloženy spouštěné aplikace a také jejich data v podobě souborů (obrázky, texty, ...).

základní deska počítače


Odkazy:
Ukázka programu ve strojovém kódu

1.3 Základní pojmy

Cílem programování je napsat program (algoritmus).
Program je zapsán v nějakém programovacím jazyce (v našem případě Scratch).
Cílem programu je řešení nějakého problému, nebo též zadání (např. naprogramovat hru pexeso).

Problém řešíme tak, že ho rozdělíme na dílčí části (např. nakreslení jedné karty pexesa, ...) a ty pak poskládáme dohromady - tím vznikne výsledný program.

Odkazy:
Definice Algoritmu

1.4 Představení portálu scratch.mit.edu

Scratch je volně dostupný programovací jazyk i online komunita, kde můžeš vytvářet interaktivní příběhy, hry i animace. Program se skládá z dílků podobných puzzle. Je možné programovat online v prostředí portálu scratch.mit.edu, nebo si stáhnout vývojové prostředí jako aplikaci do počítače.


portál scratch.mit.edu
Na portálu lze pracovat i bez přihlášení. Registrací však získáváme možnost uložit a sdílet svoji práci, kopírovat a upravovat existující projekty ad.

Cvičení - procházení projektů na portálu

Pro první seznámení se Scratch přejděte na portál scratch.mit.edu a prozkoumejte hotové projekty,
které se zde nacházejí. Je možné je filtrovat dle typu - Animace, Hry, ...

Jedním takovým projektem je The Pico Show od Scratchteam.
Najdeme ji tak, že zadáme do vyhledávacího pole její název.
Tlačítkem Pohlédni dovnitř lze prozkoumat, jak je aplikace naprogramována.
V detailu projektu lze přepnout na češtinu pomocí ikony zeměkoule.

Projekt The Pico Show

Kód The Pico Show


Odkazy:
portál Scratch
offline editor Scratch - ke stažení
Domácí úloha
1. Registrace do portálu scratch.mit.edu Je potřeba mít platnou emailovou adresu. 2. Obrázky, které příští lekci rozpohybujeme (klidně i foto své postavy/hlavy).