Nejdůležitější součástkou počítače (taky telefonu, tabletu, ...) je procesor,
zkráceně CPU (Central Processing Unit). Umí zpracovat program ve strojovém kódu,
který je uložen v paměti RAM (Random Access Memory). Kromě paměti RAM, která se
maže po vypnutí počítače, existují i paměti které se po vypnutí nemažou
(ROM, SSD, HDD) - na nich jsou uloženy spouštěné aplikace a také jejich data
v podobě souborů (obrázky, texty, ...).
Cílem programování je napsat program (algoritmus).
Program je zapsán v nějakém programovacím jazyce (v našem případě
Scratch).
Cílem programu je řešení nějakého problému, nebo též zadání (např. naprogramovat hru pexeso).
Problém řešíme tak, že ho rozdělíme na dílčí části
(např. nakreslení jedné karty pexesa, ...) a ty pak poskládáme dohromady -
tím vznikne výsledný program.
Scratch
je volně dostupný programovací jazyk i online komunita,
kde můžeš vytvářet interaktivní příběhy, hry i animace.
Program se skládá z dílků podobných puzzle.
Je možné programovat online v prostředí portálu
scratch.mit.edu,
nebo si stáhnout vývojové prostředí jako aplikaci do počítače.
Na portálu lze pracovat i bez přihlášení. Registrací však získáváme
možnost uložit a sdílet svoji práci, kopírovat a upravovat existující projekty ad.
Cvičení - procházení projektů na portálu
Pro první seznámení se Scratch přejděte na portál
scratch.mit.edu
a prozkoumejte hotové projekty,
které se zde nacházejí.
Je možné je filtrovat dle typu - Animace, Hry, ...
Jedním takovým projektem je The Pico Show od Scratchteam.
Najdeme ji tak, že zadáme do vyhledávacího pole její název.
Tlačítkem Pohlédni dovnitř lze prozkoumat, jak je aplikace naprogramována.
V detailu projektu lze přepnout na češtinu pomocí ikony zeměkoule.
Domácí úloha
1. Registrace do portálu scratch.mit.edu
Je potřeba mít platnou emailovou adresu.
2. Obrázky, které příští lekci rozpohybujeme (klidně i foto své postavy/hlavy).