Kurz Úvod do programování

< Zpět

Lekce 3

Teorie:
Fakturační a kontaktní údaje.
Opakování lekce 2.
Strukturované programování - podmínky, cykly, ...
Procedurální a objektové jazyky

Cvičení:
Odpovídající konstrukce v jazyku xKarel

3.1 Strukturované programování

Pro lepší čitelnost a udržovatelnost programu je dobré programovat strukturovaně. Struktury mají jeden vstupní a jeden výstupní bod (na rozdíl od programů používající příkaz GOTO, tj. skok kamkoli).
Jen pro úplnost porušení struktur: např. vyjímky a chybové stavy, nebo stavové automaty - viz odkaz níže.

Struktury
Struktury zapsané v programovacím jazyce


tabule - struktury sekvence, výběr dle stavu, opakování

Odkazy:
  • https://cs.wikipedia.org/wiki/Strukturovan%C3%A9_programov%C3%A1n%C3%AD

    3.2 Procedurální a objektové jazyky

    Strukturovaně lze programovat i v assembleru, ale je výhodné struktury použít ve vyšších procedurálních a objektových jazycích. Např.: Kromě toho existuje mraky dalších jazyků, z nichž některé jsou imperativní (procedurální/objektové, styl kuchařka/prac. postup, tj. píše se algoritmus), jiné pouze deklarativní (píší se jen deklarace, ne postupy - např. HTML, CSS - viz pozdější lekce).

    stackify.com - most popular prog. lang. december 2017


    Odkazy:
    https://stackify.com/popular-programming-languages-2018/

    3.3 Cvičení

    Jazyk xKarel


    aplikace xKarel
    Jednoduché programy v jazyce xKarel pomocí struktur podmínek cyklů:
    Odkazy:
  • http://xkarel.sourceforge.net/eng/syntax.php
  • http://xkarel.sourceforge.net/cz/syntax.php